Baksidan av att vara egenföretagare

06.08.2020

Som egen företagare får man emellanåt ganska lustiga telefonsamtal. Man förväntas på ett konstigt vis vara beredd på det allra mesta när man svarar i telefon. Det känns som att det är vad man får för sina synder på något vis. Det mest udda samtalet kom för något år sedan, när man ringde mig från Norge och ville att jag skulle vara med i en enkätundersökning om stommaterial. Kan tilläggas - för tydlighetens skull - att jag inte alls är verksam inom byggsvängen. Varken som egenföretagare eller på annat sätt.
Annars får man mest fajtas med olika telefonförsäljare som vill pracka på en både det ena och det andra. Jag har för vana att aldrig köpa något via telefon. Är jag intresserad av en viss vara eller tjänst, vill jag själv jämföra de företag som finns på området, själv göra jämförelser och slutligen på egen hand kontakta det företag som passar mina behov bäst. Det är ett ställningstagande alla försäljare inte riktigt vill godta, utan tycks egga vissa av dem till att bli alltmer påstridiga. Jag vet inte hur många gånger det skett att jag sonika slängt på luren när försäljaren inte kunnat ta ett vänligt "tack men nej tack".
Som egenföretagare är det riskabelt att inte svara när det ringer från ett okänt nummer. Det kan trots allt vara en potentiell kund som ringer och man vill därför inte riktigt låta bli att svara. Dock har jag för vana att konsekvent blockera det nummer som försäljaren ringer ifrån.

Telefonförsäljare är den i särklass mest hatade yrkesgruppen på min lista. Många säger säkert att man hatar parkeringsvakter, poliser eller kronofogdar, men har pratar vi om yrkesgrupper som uppfyller en funktion trots allt. Jag kan inte se att en telefonförsäljare överhuvudtaget uppfyller någon funktion i samhället, utöver att trakassera eventuella kunder. I en tid då man ofta diskuterar personlig integritet i olika sammanhang, är jag av den uppfattningen att en telefonförsäljare i allra högsta grad kränker min personliga integritet.


Personligt