Makthavare

07.01.2021

Internet är ett på många sätt fantastiskt verktyg. Det är inte bara ett närmast unikt verktyg för att hitta information och de flesta av oss har möjligheten att googla efter information direkt i våra telefoner. Dessutom ger det "den lilla människan" en makt vi inte haft tidigare. Dels är det lättare att jämföra priser på varor och tjänster, vilket sätter större press på företagen att tillhandahålla varor och tjänster till ett vettigt pris. Men även andra saker kan få en spridning som inte var möjlig innan internets intåg i samhället. Ett företag som beter sig illa på ett eller annat sätt kan få en negativ publicitet som tidigare inte varit möjlig. Personligen brukar jag inte tveka att skriva om företag där jag varit missnöjd med servicen eller tillhandahållna varor/tjänster på såväl bloggen som på Facebook. Alltid gör det att någon eller några avstår från att anlita det aktuella företaget.
Vi vet alla hur snabbt och effektivt något kan spridas på internet, så det sätter ju lite extra press på företag att faktiskt slipa på sin service och sina tjänster.

För min egen del tänker jag på händelsen kring Ytterbyfilm som är rätt bra ett exempel. Det är ett blogginlägg som fått ganska stor spridning och jag har förstått att personen bakom det påhittade företaget fått nobben av flera personer som läst just mitt blogginlägg när han försökt få tag i fler skådespelare.
Sen får man vara beredd på att ta en del skit om man kritiserar ett företag, det är långt ifrån alla som kan acceptera att få negativ publicitet. Jag själv blev för några år sedan anmäld till Justitiekanslern för förtal och smutskastning av Däckhuset i Kalmar sedan jag skrivit om det minst sagt otrevliga bemötande jag fått där. Det hände aldrig något med anmälan, eftersom ett företag enligt svensk lag inte kan utsättas för förtal. Och om de tappade några kunder efter mitt blogginlägg ska jag visserligen låta vara osagt, men mitt blogginlägg fick stor spridning i Kalmar och omnämndes till och med i lokalpressen.
Så internet ger verkligen en makt hos konsumenter som inte funnits innan. Vilket är bra på många sätt.


Personligt