Spammail

18.10.2020

Äntligen, äntligen tycks Telia fått ordning på spamfiltret för oss som har mejladresser genom dem. Under de senaste månaderna har mina två inkorgar genom Telia bokstavligen svämmats över spammejl och jag har fått hårdgallra min mejl flera gånger per dag. Men sedan någon dryg vecka tycks problemet vara löst och spammejlen hamnar där de ska. Det vill säga inte i min inkorg.
Men det går inte att inte fascineras över att det uppenbarligen fortfarande finns en marknad i att skicka ut spam. Någonstans måste det ju finnas personer som går på dessa (oftast) illa formulerade mejl. Själv öppnar jag knappt mejl som inte kommer från för mig okända avsändare. Än mindre klickar jag på suspekta länkar, lämnar ut kontonummer eller loggar in med Bank-ID på uppmaning av någon. Något som ju borde vara ren allmänbildning i dagens teknologiska samhälle.
För min del är det i alla fall skönt att slippa dess påträngande bedrägeriförsök. Det är skönt att de allra flesta mejl som hamnar i inkorgen faktiskt är seriösa mejl igen.


Personligt