Tanka inte på ST1!

Är du lite som jag och gärna vill hålla koll på dina utgifter? Är du dessutom egenföretagare och kanske dessutom måste kunna redovisa dina utlägg?
Då har jag ett stalltips som gör det hela aningen enklare! Tanka inte hos kedjan St1! Det funkar säkerligen mer eller mindre fläckfritt så länge det inte blir fel. Men när väl fel uppstår, då är det rent hopplöst att ens föra en vettig dialog med företagets kundtjänst.
Det är nämligen vad som hänt mig. I somras hyrde jag en bil, som jag tankade på St1:s station i Söderhamn. Då det var en tjänsteresa genom min enskilda firma, behövde jag ett kvitto på tankningen. Men pappret i automaten var slut, så något kvitto gick inte att skriva ut. Jag ringer då till St1:s kundtjänst, med tanken att ett kvitto inte borde vara särskilt svårt att ordna i dagens högteknologiska samhälle.
Den väldigt trevlige och tillmötesgående killen på kundtjänst meddelar att det är en viss fördröjning innan de kan se gjorde köp ute på stationerna, det tar cirka ett dygn innan de kan se transaktionerna i sitt system. Så han bad mig återkomma några dagar senare för att få mitt kvitto.

Att pappret tar slut händer den bäste - och att det kan vara en fördröjning i systemet köper jag också. Men när jag för andra gången tog kontakt med St1:s kundtjänst, var det som att trycka på playknappen för dra igång en fars av värsta sorten.
Man hittar fortfarande inte transaktionen, trots att jag kan tala om exakt vilket klockslag jag besökt vilken station och med deciliterprecision kan tala om hur mycket jag tankat (29,9 liter 95-oktanig bensin). Jag kan dessutom styrka köpet med ett kontoutdrag från mitt kreditkort.
Sista budet jag fick från kundtjänst var att jag skulle kontakta den aktuella stationen. Jag förstår dock inte hur detta ska gå till, då St1:s station i Söderhamn är obemannad. Eller är det så att deras tankautomater kan prata?

Nu har jag en diff i min bokföring på drygt 400 kronor eftersom St1 inte kunnat leverera ett kvitto. Jag har nu skrivit ett långt och arg brev till St1, där jag bestrider köpet eftersom jag anser det är ogiltigt när St1 inte kan ge mig ett kvitto. Återstår att se vad man har att komma med nu, men mina förhoppningar är inte särskilt höga. Och tillsvidare tankar jag absolut inte mer hos St1.


Källförteckning

Bilderna lånade från Frendo, Companyexpense


Personligt