U-staden Stockholm

Jag brukar ta det med ro när det är snökaos i vår kungliga huvudstad. Det blir om det blir helt enkelt. Har jag tur, kommer jag till jobbet i tid - har jag otur kommer jag inte i tid. Men det är inget jag kan styra över, utan det är bara att gilla läget.
Senaste åren har vi ju haft minst en "snökanon" per år och fått flera decimeter snö på några få dygn. Och jag tänker att det faktiskt inte är så konstigt att det tar tid innan man får bort snön. Under tiden är det klart att trafiken påverkas på ett eller annat sätt - oavsett om det är vägtrafik, spårtrafik eller flygtrafik.

Men det går inte att komma ifrån att fråga sig varför snöröjningen inte funkar effektivare än den gör i en så pass rik stad som Stockholm. Jag hittade en rätt intressant artikel i DN, där man besökt bland annat Moskva. Där har det tydligen i princip aldrig hänt att trafiken stått stilla på grund av snöfall, trots ett relativt likartat klimat jämfört med Stockholm.
Som mest har man tydligen 3 000 personer ute och snöröjer när det snöar kraftigt över Moskva. Man har en rejäl maskinpark av traktorer och lastbilar för att klara de flesta tänkbara scenarier. Det får helt enkelt kosta att hålla de ryska gatorna fria från snö och is.
I Stockholm har man inte ens statistik på hur många som jobbar på snöröjningen - eftersom jobbet är utlagt på entreprenad. Min spontana uppfattning - framförallt efter att ha jobbat ett par år på Trafikkontoret - är att man helt enkelt inte har rätt utrustning och rätt antal anställd som kan hoppa in med kort varsel när det blir kris. Istället handlar man upp snöröjningen från den entreprenör som erbjuder lägst pris - och då blir givetvis kvaliteten därefter. För en gångs skull kanske man skulle titta lite på vår granne i öst och se vad man kan lära av dem?!


Källförteckning

Bilder

Bilderna lånade från Förbo, Mestmotor

Relaterade artiklar

Dagens Nyheter 1


Personligt Blogghubb