Vad är problemet i att betala sina fakturor i tid??

Jag har alltid levt i den verklighet där man betalar sina räkningar i tid. Ja, ni vet den verklighet där man möjligen drar över sista betalningsdag 2-3 som absolut mest - och skulle man av någon anledning ha svårt att betala för sig, hör man av sig till fordringsägaren för att försöka lösa det hela. Eller är jag helt och och valsar??

Sedan jag blev egenföretagare vid sidan av min ordinarie anställning, har jag insett att det finns både företag och privatpersoner som uppenbarligen lever i en helt annan verklighet än den jag själv lever i.
I denna parallella verklighet hittar man personer som uttryckligen säger att "jag tänker inte betala" utan att ens motivera varför, ens motivera med att man inte är nöjd med den tjänst man köpt (eller vad som nu gör att man inte tänker betala) - trots att fakturan gått vidare till Kronofogden. I samma verklighet hittar man personer och företag som sonika struntar i att betala räkningarna och inte ens besvarar mejl, brev eller telefonsamtal när jag som fordringsägare påminner om den uteblivna betalningen. Sen kan plötsligt betalningen ploppa in flera veckor efter sista betalningsdatum, men påminnelseavgifter och inkassoavgifter struntar man i att betala så länge fordran inte går vidare till ett inkassoföretag.

Återgår vi för en stund till den verklighet som jag själv lever i, är det vanvettigt respektlöst att inte betala det man kommit överens om. Jag är tämligen tydlig om vilka betalningsvillkor jag erbjuder - och att det går att avtala om annat, bara det görs i samband med bokningen. Men istället är det förvånansvärt många företag och privatpersoner som väljer att boka utifrån de ursprungliga villkoren, men sen högaktningsfullt skiter i att betala sina fakturor. Utan att ens meddela att man kommer betala vid ett senare tillfälle, eller vad man nu tänkt sig.

Som företagare hamnar man ju i något av en rävsax i dessa lägen. Å ena sidan har man givetvis rätt att skicka påminnelsefakturor med extra påminnelseavgifter - samtidigt kan man förlora kunder om man bråkar för mycket om betalningen. Så inte helt lätt med andra ord.


Källförteckning

Bilder

Bilderna lånade från Easit


Personligt